• O nama
  • Članstvo
  • Miroteka
    • Članci
      • Inozemni
      • Domaći
      • Novinski i drugi članci
      • Predavanja
    • Knjige
      • Domaće
      • Strane
    • Videoteka
    • Audioteka
    • Istraživanja
  • Nagrade
    • 2016.
    • 2018.
  • Projekti
    • 2017.
    • 2018.
    • 2019.
  • Blog
  • Kalendar
  • Croatian
  • English

ČLANAK Ostanite smireni u sukobu

emocije, empatija, iskrenost, komunikacija, prekid komunikacije, razumijevanje, savjeti, uvažavanje

Very angry woman screaming her hair up in the air

KAKO I ZAŠTO?

Prepirke, svađe ili sukobi, sastavni su dio svakodnevnog života i ujedno, način na koji ljudi komuniciraju. U njihove “zamke” ljudi najčešće upadaju nesvjesno. Potom ih ili žele izbjeći ili ih smatraju “objavom rata” te povodom za borbu. U toj borbi svi sudionici neovisno o njihovoj veličini i snazi “kvare.” Cilj je ovladati našim sukobima umjesto da oni vladaju s nama. Ako uspijete ostati mirni u svađi (nije ni lako ni jednostavno, međutim, veoma je moguće, uz malo vježbe) izbjeći ćete mogućnost da se ona  pretvori u stvarni sukob. Zadržat ćete kontrolu nad sobom i nad svađom (sukobom) i dobit ćete priliku otkriti problem koji je doveo do njih.  Vaša smirenost je važan korak ka rješavanju svih neslaganja.

Usmjerite se na ono što druga strana želi

Iza svake svađe nalazi se skriveni problem, neka neudovoljena ljudska želja ili potreba. Obrambeni stav u svađi koji često zauzimamo, a još i više protunapad, najbrži su način za gubitak kontrole nad situacijom. Umjesto toga, ostanite mirni i pokušajte otkriti što se krije iza gnjeva i optužbi vašeg sugovornika. Otkrijete što vam sugovornik doista želi reći, odnosno što se krije iza njegovih (neprikladnih) riječi. Svjesni mentalni odmak od verbalnog napada uzrujane osobe koji u pravilu nije usmjeren na vas osobno, već na problem koji ta osoba ima, početak je traženja konstruktivnih načina suočavanja s problemom i njegovog  rješavanja.

Ostanite mirni

Udahnite duboko i uložite svjesni napor da ostanete mirni. Izbjegavajte agresivni govor tijela kao što su primjerice ”lomljenje” ruku ili skupljanje šaka. Čak i kroz povišeni ton govora, vaš sugovornik će prepoznati takav  govor tijela na vašoj strani i to će sigurno pogoršati svađu.Kad god netko kaže nešto što vas uznemirava, samo udahnite i izdahnite duboko i polako nekoliko puta. Na taj način razumski dio mozga opskrbit će se dodatnim kisikom, radit će brže i brže će ovladati situacijom koja je prijetila da izmakne kontroli. Duboko disanje postaje posredno usporavajući alat vaših prirodnih i automatskih reakcija na verbalni napad. Na taj način osiguravate sebi prostor i vrijeme da naizgled prijeteću situaciju sagledate jasnije i da umjesto da samo reagirate, pronađete prikladan odgovor.  Između poticaja za vašu reakciju i vaše reakcije postoji mali prostor ili veoma kratko vrijeme u kojem birate svoju reakciju.

 Klimajte glavom i potvrdite da razumijete

Potvrdno kimanje glavom i ponavljanje riječi koje je osoba izgovorila, pravi je put do razumijevanja razloga za uzbuđenost vašeg sugovornika. Prije razumijevanja razloga njegovog ponašanja, vaš sugovornik neće biti spreman kvalitetno komunicirati s vama. Prije toga neće vas ni čuti ni slušati ni razumjeti. Ni vi njega.

240_f_77052934_3o8fnxa5f4yz6h76prviqasbtbotejg7

Ne podižite glas

Ako podignete glas izgubit ćete kontrolu nad sobom i više nećete moći razmišljati jasno niti donositi razumne odluke. Takav ton vašeg glasa samo će dodati “ulje na vatru” i pretvoriti početni poticaj za sukob u međusobno izravno suprotstavljanje i u destruktivnu, umjesto u konstruktivnu komunikaciju.

  • Odgovorite mirnim glasom.
  • Vikanje u javnosti privlači pozornost. Osim što je neugodno i uznemirujuće, ne pridonosi vašem ugledu.
  • Vaš odgovor treba uvijek biti barem za oktavu niži od sugovornikovog.
  • Ispričajte se ako niste odoljeli i ako ste podigli glas, i potom nastavite mirnim glasom.
  • Zamolite sugovornika da vam pojasni što ga doista muči i iskažite spremnost da ćete mu pokušati pomoći.

Ne koristite uvredljive riječi

Iskazivanje osjećaja uvrijeđenosti ili iznošenje uvredljivih riječi, sasvim je neproduktivno i devastirajuće za komunikaciju. Iza takvog postupanja može samo uslijediti spirala konflikta koja će se snažno i brzo uvećati pokušajima jedne strane da sočnošću izmijenjenih uvreda nadmaši drugu. Ako uvrede dodatno poprati i mogući plač jedne strane, drugi će se prikloniti strani koja plače. Osoba koja izazove plač neovisno o pravim ili nepravim razlozima za to, u očima drugih izgledat će kao nasilnik.

Zauzdajte  vlastite sudove

Suspendirajte privremeno vlastiti vrijednosni sud o tome tko je u pravu, a tko ne. Dopustite sugovorniku da iznese do kraja svoj stav iz vlastite perspektive. Slušajte ga pažljivo, ne prekidajte ga i uložite napor da razumijete njegove razloge. Ostanite mirni i opušteni i ako čujete nešto s čim se sasvim ne slažete.

Razumjeti, ne znači slagati se. Razumijevanje šalje poruku sugovorniku: “Prihvaćam vas i poštujem i jasno mi je da imate problem koji vas uznemirava.”

Pričekajte da se druga strana smiri

U većini slučajeva druga osoba ne može trajnije održavati jednaku razinu agresivnosti kao na početku sukoba. Vaše naprijed opisano postupanje prema toj osobi snažno će joj pomoći. Osoba će “potrošiti gorivo” koje je “užarilo” njeno ponašanje. Taj trenutak možemo nazvati prekretnicom. Razumski dio mozga kod te osobe tada ponovno preuzima kontrolu. Ona  ponovno, čuje, sluša, razumije i može prikladno odgovoriti te donositi razumne odluke. Počinje preispitivati svoje izjave i prethodne optužbe, kao i vlastito ponašanje i konačno, postaje svjesna njihove neprimjerenosti. U tom trenutku ta osoba će uspjeti odmaći se od svog “žarišta”; najčešće će se ispričati za svoje neprimjereno ponašanje i razgovor će se nastaviti mirno i konstruktivno.

0001-78495081

Umjesto na ponašanje, usmjerite pozornost na osobu

Empatija je put do razumijevanja svakog čovjeka. Jako pomažu ove ili slične riječi: “Mora da vam je jako teško. I meni se slično dogodilo. Pokušajmo zajedno vidjeti o čemu se zapravo radi i kako vam ja mogu pomoći.”

Nešto kasnije možete se uzrujanoj osobi zahvaliti što vam je odučila povjeriti njen problem. Osigurajte joj vrijeme potrebno da se smiri i da samostalno izađe iz situacije u kojoj s njom vladaju emocije. Nije moguće pravilno komunicirati niti rješavati problem s osobom kojom vladaju negativne emocije. To je stanje privremeno. Zato svojom prikladnom reakcijom pomognite vašem sugovorniku da preuzme kontrolu nad sobom i da sačuva svoj obraz.

Nema ni teških ni problematičnih ljudi, samo ljudi s poteškoćama i s problemima. Poteškoće i problemi postoje da bi se rješavali.

Svađa i sukob predstavljaju neuspjeh, slom u komunikaciji. Vaš je izbor i odgovornost za nastanak sukoba. Nema sukoba ako vi u njemu odbijete aktivno sudjelovati!

 SAVJETI

  • Vaš govor tijela govori umjesto vas. Budite svjesni govora tijela kada ste pod pritiskom ili kada ste ljutiti. Vaše tijelo se u tom trenutku priprema za “borbu” (verbalnu). Vaš sugovornik na drugoj strani prepoznaje te znakove i automatski se priprema za obranu ili protunapad. Na ovaj način i bez izravne svijesti o tome, omogućujete da sukob eskalira i da ostane izvan vaše kontrole.
  • Ako druga osoba počne vikati na vas, samo se odmaknite od nje i ostanite mirni ili prošetajte dok ste oboje ne smirite.
  • Vaše mišljenje uvijek je važno. Budite iskreni. Neka se vaša iskrenost vidi iz vaših očiju i ne primjenjujte umjetno naučene tehnike komunikacije. Budite autentični.
  • Prepirka, svađa ili samo neslaganje počinju međusobnim nerazumijevanjem. Iz takve situacije možete izaći samo ako uložite svjesni napor u traženje zajedničkog jezika potrebnog za razumijevanje i rješavanje problema.
  • Suspregnite vašu želju za pobjedom nad drugom osobom, argumentima. Ovdje nije riječ o natjecanju u kojem jedna strana pokušava dokazati drugoj da je u pravu. Biti u pravu najčešće je beskorisno za bilo koji odnos. Takav pristup ne vodi nikud do uvećanju sukoba ili prekidu komunikacije.
  • Prije nego uvažite i razumijete vašeg sugovornika, vaš sugovornik neće pokazati bilo kakav interes da uvaži i razumije vas.

Pripremili: dr. sc. Srđan Šimac i Anita Kutlić

Članak inspiriran i utemeljen na tekstu How to stay calm in an argument.

Poziv na dodatnu obuku za izmiritelje – studeni 2016. Izjava dana ministra pravosuđa u Jutarnjem listu o mirnom rješavanju sporova

Related Posts

alternativni načini rješavanja sporova, alternativno rješavanje potrošačkih sporova, alternativno rješavanje sporova, alternativno rješvanje sporova, centar za mirenje, coaching, diskusija, diskusije, dodatna, dodatna obuka, domjenak, dr. sc. Srđan Šimac, facebook, GDPR, Grad Zagreb, Grada Zagreb, HUM, HUM Zagreb, izmiritelj, izmiritelji, Klub izmiritelja, Klub izmiritelja HUM-a, Klub mladih, klub mladih izmiritelja, Klub za mlade Zagreb, lawyers, mediation, medijacija u Hrvatskoj, medijator, medijatori, mediji, mirenja, mirenje, nenasilje i ljudska prava, obiteljska medijacija, odvjetnice, odvjetnici, odvjetnik, odvjetništvo, Pravni fakultet, prednosti mirenja, predsjednik HUM-a, program, proslava, Republika Hrvatska, RH, skupština, srđan šimac, Srđan Šimac, suci, udruga, Vije, vijest, Vijesti, Volonterski centar Zagreb

Poziv na Skupštinu i Božićni domjenak HUM-a

Industrijsko-obrtnička škola Slatina, IX. gimnazija Zagreb, OAZA, Osnovna škola Augusta Šenoe Zagreb, Osnovna škola Josipa Kozarca Slatina, Školska volonterska zajednica, Ured za udruge Vlade RH, VCZ, Vijesti, Volonterski centar Zagreb

Projekt: Školska volonterska zajednica

aktivno slušanje, alternativni način rješavanja sporova, alternativni načini rješavanja sporova, alternativno rješavanje potrošačkih sporova, alternativno rješavanje sporova, alternativno rješvanje sporova, alternatvino rješavanje potrošačkih sporova, arbitraža, argumentacija, biti u pravu, budućnost mirenja, Budućnost pravne profesije, budućnost rješavanja sporova, business, centar za mirenje, certifikat, coaching, diskusija, diskusije, dobra praksa, dodatna, dodatna obuka, donošenje odluka, dr. sc. Srđan Šimac, dr. sc. Vanja Bilić, edukacija, edukacije, emocije, EMPATIJA, GDPR, gospodarski sporovi, građani, građanski sporovi, građansko pravosuđe, građevinski sporovi, hrvatska gospodarska komora, Hrvatska obrtnička komora, Hrvatska udruga za mirenje, HUM, HUM Zagreb, informiranje, inovativnost, interesi, iskustvo, izgradnja mira, izmiritelj, izmiritelji, izmiritelji na radnom mjestu, izmiriteljske vještine, izniman doprinos u promicanju kulture mira i medijacije u RH, izvansudska nagodba, izvansudski načini rješavanja sporova, izvansudski sporazum, izvaparnični sporovi, kazneni sporovi, kazneno pravo, Klub izmiritelja, Klub izmiritelja HUM-a, klub mladih izmiritelja, komunikacija, komunikacijske vještine, konflikt, konflikti, konflikti na radnom mjestu, lawyers, ljudska prava, mediation, Mediation Advocacy, Mediation in Business Environment, mediator, medijaca, medijacia u privrednim sporovima, medijacija, medijacija u Europi, medijacija u Hrvatskoj, medijator, medijatori, mirenja, mirenje, mirenje direktiva, Mirenje kao učinkovit model rješavanja radnih sporova, mirenje na sudu, mirenje pri sudovima, mirenje psihologija, mirenje u kaznenim postupcima, mirenje u poslovnom okruženju, mirenje u praksi, mirenje u upravi, miriteljice, mirno rješavanj sukoba, mirno rješavanje radnih sporova, mirno rješavanje sporova, mirotvorstvo, moderni medijator, modernije pravosuđe, mogućnost rješavanja spora mirenjem, nagodba, nenasilje, nenasilje i ljudska prava, nenasilna komunikacija, nenasilno rješavanje sukoba., neslaganje, neverbalna komunikacija, novi trendovi u rješavanju potrošačkih sporova, obiteljska medijacija, obiteljske nesuglasice, obiteljski medijator, obuka, obuka za izmiritelje, obuke, odlučivanje, održavanje mira, odvjetnice, odvjetnici, odvjetnička praksa, odvjetnički ured, odvjetnik, odvjetništvo, područje mirenja, pokušaj mirenja, praksa, praktične vježbe, pravda, Pravni fakultet, pravnici, pravo, pravosuđe, prednosti medijacije, prednosti mirenja, prednosti mirenja u radnim sporovima, prednosti mirnog rješavanja sporova, predsjednik HUM-a, pregovaračke vještine, pregovaranje, pregovori, prekid neprijateljstva, prevencija i rješavanje radnih sporova, priče medijatora, prijava kandidata, primjeri iz prakse, priprema za mirenje, priznanja, probajte miriti, problem, problemi, proces medijacije, program, projekt, projekti, promidžba mirenja, Republika Hrvatska, RH, rješavanja sporova, rješavanje konflikata, rješavanje sporova, rješavanje sukoba, rješenje, rješenje spora, socijalni dijalog, specijalistička znanja, Sporazum o mirenju, sporovi, sprječavanje sukoba, Srđan Šimac, status mirenja, što je mirenje, suci, sud, sud vs. medijacija, sukob, sukobi, tehnike mirenja, trening, upravljanje emocijama, upravljanje konfliktima, upravljanje sukobima, vježbanje, vježbanje uloga, vjšetine, Zakon o mirenju, ZPP

Dodatna obuka za medijatore/ice – ožujak 2020.

Najnovije vijesti

  • Poziv na Skupštinu i Božićni domjenak HUM-a December 2, 2019
  • Projekt: Školska volonterska zajednica November 27, 2019
  • Dodatna obuka za medijatore/ice – ožujak 2020. November 22, 2019
  • Osnovna obuka za medijatore/ice – veljača 2020. November 19, 2019
  • Kako izgraditi uspješnu praksu medijatora i odvjetnika savjetnika u medijaciji? October 30, 2019

Predavanja/Obuke

There are no upcoming events at this time.

Ovo web sjedište koristi tehnologiju "kolačića" (eng. cookie) da bi se korisnicima prikazao dinamičan i personaliziran sadržaj, te su oni nužni za ispravan rad. Ako nastavite pregledavati ove stranice, kolačići će biti korišteni u suradnji s vašim preglednikom Weba..Prihvati Read More
Ovo web sjedište koristi tehnologiju \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

necessary Always Enabled

non-necessary